Diesel herwint terrein dankzij een nieuw rapport van de Europese Rekenkamer?
Le Diesel regagne du terrain grâce à un nouveau rapport de la Cour des comptes européennes ?

Diesel herwint terrein dankzij een nieuw rapport van de Europese Rekenkamer?

15 mei 2024
0 Reacties
Europa riskeert een grote flop als er in 2035 geen thermische auto’s meer zijn.

De ambitie van de Europese Unie om in 2035 te stoppen met de verkoop van auto's die op benzine rijden, lijkt steeds moeilijker te realiseren. Uit een recent rapport van de Europese Rekenkamer blijkt welke enorme uitdagingen en mogelijke gevolgen deze radicale overstap naar elektrische energie met zich meebrengt. In dit artikel wordt deze complexe kwestie uitgebreid besproken, waardoor Brussel voor een groot technologisch en strategisch dilemma komt te staan.

De harde realiteit van het rapport van de Rekenkamer

De Europese Rekenkamer heeft twijfels geuit over de haalbaarheid van een volledig verbod op verbrandingsmotoren in 2035. Het rapport benadrukt dat, ondanks de ecologische urgentie van het verminderen van de CO2-uitstoot, de gestelde doelen onhaalbaar lijken. De toezeggingen van de EU om in 2050 koolstofneutraal te zijn, kunnen in gevaar komen door onvoorziene obstakels.

Zet deze recente vooruitgang op het gebied van brandstof de toekomst van de elektrische auto op losse schroeven?

Reserveringen van autofabrikanten

Vooral in Duitsland toont de Europese auto-industrie zich zeer terughoudend. Merken als Porsche blijven inzetten op synthetische brandstoffen en zijn huiverig om hun investeringen in conventionele technologieën op te geven. Deze aarzeling vormt een groot obstakel voor de overgang naar elektrisch rijden en toont aan dat er scepsis heerst over het vermogen van de sector om zo'n radicale verandering in zo'n korte tijd te realiseren.

De langzame overgang naar elektrisch

Europa worstelt met de invoering van elektrische voertuigen en kampt met een aantal grote uitdagingen, zoals een beperkte productiecapaciteit en de afhankelijkheid van import van belangrijke onderdelen, met name uit China. Met slechts 10 % van de wereldwijde batterijproductie in Europa, vergeleken met 76 % in China, bevindt de EU zich in een kwetsbare positie.

Problemen met hulpbronnen

Het rapport werpt ook licht op de moeilijkheden bij het verkrijgen van grondstoffen die nodig zijn voor de productie van batterijen, zoals lithium en kobalt. Omdat de meeste reserves zich in China en Afrika bevinden, loopt Europa een groter risico op afhankelijkheid.

Terughoudendheid van Europese autofabrikanten

De Europese auto-industrie, met name in Duitsland, heeft grote bedenkingen. Bekende merken zoals Porsche blijven de voorkeur geven aan synthetische brandstoffen en zijn terughoudend om te stoppen met investeren in verbrandingstechnologieën. Deze aarzeling vormt een groot obstakel voor de transitie naar elektrisch rijden en weerspiegelt het wijdverbreide wantrouwen in het vermogen van de sector om zichzelf in zo'n korte tijd zo radicaal te transformeren.

Langzame overgang naar elektrisch

De overstap van Europa naar elektrische voertuigen wordt belemmerd door tal van obstakels, waaronder onvoldoende productiecapaciteit en de afhankelijkheid van import van cruciale onderdelen, voornamelijk uit China. Met slechts 10 % van de wereldwijde batterijproductiecapaciteit in Europa, vergeleken met 76 % in China, is de EU kwetsbaar.

Problemen met hulpbronnen

Het rapport schetst ook de uitdagingen die gepaard gaan met de levering van grondstoffen die essentieel zijn voor de productie van batterijen, zoals lithium en kobalt. Omdat de reserves zich voornamelijk in China en Afrika bevinden, loopt Europa een groter risico op afhankelijkheid.

nl_BE
Chat openen
Hallo ! Hoe kan ik u helpen?