Het optimaliseren van de thermische efficiëntie van dieselmotoren vormt een echte uitdaging voor ingenieurs. Sinds hun uitvinding ruim een eeuw geleden staan deze motoren niet bekend om hun hoge rendement. Pas in 2020 slaagde een model er eindelijk in om de drempel van 50 %-efficiëntie te overschrijden.
Volgens Interessant Engineering geeft de thermische efficiëntie van een motor het deel van de energie aan die wordt gegenereerd door verbranding en die wordt omgezet in bruikbare mechanische energie, zonder voordeel te halen uit een systeem voor het terugwinnen van restwarmte. Hoe hoger dit percentage, hoe zuiniger de motor wordt geacht.
Een Chinees bedrijf gespecialiseerd in dieselmotoren, Weichai Power, is erin geslaagd een nieuw wereldrecord te vestigen. Ze wijdde zich aan het creëren van de meest efficiënte dieselmotor. Hun bekwaamheid werd onthuld tijdens een internationaal evenement gewijd aan verbrandingsmotoren.
In de loop der jaren hebben ontwerpers hun inspanningen opgevoerd om de efficiëntie te verbeteren door middel van kleine procentuele winsten. Het was echter het Weichai Power-team dat uiteindelijk het veld domineerde met een motor die gecertificeerd was voor een thermisch rendement van 53,09 %, het hoogste tot nu toe.
De ingenieurs van dit bedrijf hebben 500 dagen besteed aan het verfijnen van dit model, waarbij ze zich concentreerden op vier essentiële elementen: brandstofinjectie, het optimaliseren van de luchtinlaat, het verbeteren van verbrandingsprocessen en het minimaliseren van afvalwrijving.
De vindingrijkheid van Weichai Power in dit project wordt bevestigd door het verkrijgen van 176 patenten voor innovaties en 68 patenten op gebruiksmodellen. Daarnaast heeft het bedrijf een onderzoek uitgevoerd waaruit de aanzienlijke positieve impact van zijn innovaties op het milieu blijkt.
Gemeenschappelijke dieselmotoren hebben een thermisch rendement tussen 45 en 46 %. Door deze efficiëntie te verhogen tot 53 % zou het brandstofverbruik met 14 % kunnen dalen, wat resulteert in een proportionele vermindering van de uitstoot.
Nationaal toegepast in China zou deze vooruitgang het jaarlijkse brandstofverbruik met 31 miljoen ton kunnen verminderen. Als gevolg hiervan zou het ook de CO2-uitstoot met 97 miljoen ton per jaar kunnen verminderen.