1. De verkoopovereenkomst wordt beheerst door de wet, door de specifieke bepalingen weergegeven op de voorzijde en door deze algemene voorwaarden, inclusief het document met de voertuigbeschrijving, waarvan de koper erkent ze gelezen en aanvaard te hebben.
Alle documenten en reclamemededelingen, uitgaande van de verkoper en betrekking hebbend op het voertuig dat het voorwerp uitmaakt van deze aankooporder en/of factuur, zijn bindend voor de verkoper.
2. Indien de koper gebruik maakt van een tegoed, wordt dit vermeld op het bestelformulier en/of de factuur. Als er geen krediet kan worden verkregen, wordt de verkoop geacht nooit te hebben plaatsgevonden en heeft de koper recht op terugbetaling van het eventueel betaalde voorschot, onder de volgende voorwaarden:
hij zal de verkoper binnen de zeven dagen na ondertekening van de bestelbon en/of factuur per aangetekende brief op de hoogte stellen van de weigering van het krediet; Een schriftelijk bewijs van deze weigering wordt binnen één maand na ondertekening van de bestelbon en/of factuur aan de verkoper verzonden.
In dit geval wordt de aanbetaling onverwijld en uiterlijk 14 werkdagen na ontvangst van dit schriftelijke bewijs aan de koper terugbetaald. Bij gebrek aan bewijslevering binnen de voormelde termijn heeft de verkoper recht op de schadevergoeding voorzien in artikel 3, paragraaf 4 hieronder.
3. De verkoper is verplicht de leveringstermijn op de bestelbon en/of factuur aan te geven. Bij ontstentenis van een dergelijke datum moet de verkoper de goederen zonder onnodige vertraging en uiterlijk 30 dagen na de datum van sluiting van de overeenkomst leveren. Tenzij er sprake is van overmacht, kan de consument, als de verkoper het voertuig niet op de overeengekomen datum levert:
De overeenkomst onmiddellijk beëindigen wanneer de leveringsdatum voor hem essentieel is en in de verkoopovereenkomst is opgenomen;
Stel een nieuwe leveringstermijn voor, aangepast aan de omstandigheden, en beëindig onmiddellijk het contract als het voertuig aan het einde van deze nieuwe periode niet wordt geleverd. In geval van ontbinding van de verkoop vergoedt de verkoper, zonder onnodige vertraging en uiterlijk 14 werkdagen na deze ontbinding van het contract, alle bedragen die de koper krachtens het contract heeft betaald.
Tenzij in geval van overmacht, indien de koper weigert het voertuig in ontvangst te nemen op de overeengekomen datum tegen volledige betaling, stuurt de verkoper hem een aangetekende brief waarin hij hem wordt aangemaand zijn verplichtingen na te komen binnen tien dagen vanaf de datum van verzending van het voertuig. aangetekende brief.
Bij gebrek aan voldoening kan de verkoper, per aangetekende brief, hetzij de uitvoering van het contract eisen, hetzij het contract als opgelost beschouwen, onmiddellijk en automatisch.
In geval van annulering van de verkoop heeft de benadeelde partij recht op een forfaitaire schadevergoeding, gelijk aan 25 % van de overeengekomen prijs, exclusief BTW, met een minimum van € 250. Bij verkoop onder het margeregime wordt voor de berekening van 25 % uitgegaan van het bedrag inclusief BTW.
Na kennisgeving van de uitkomst van de verkoop kan de verkoper over het voertuig beschikken ten behoeve van een derde en kan de koper contact opnemen met een andere verkoper.
4. Levering van het voertuig vindt plaats op het hoofdkantoor van verkoper, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 5
5.1 Wanneer de koper een natuurlijke persoon is die handelt voor doeleinden die niet binnen het kader van zijn beroeps- of commerciële activiteit vallen, verlenen de artikelen 1649bis en volgende hem specifieke wettelijke rechten die hem beschermen tegen gebrek aan conformiteit. De verkoper, geïdentificeerd op het bestelformulier, is als enige verantwoordelijk voor deze wettelijke garantie.
5.2 De verkoper garandeert dat het voertuig voldoet aan de bestelbon en/of factuur en in goede staat verkeert overeenkomstig de bijlage van de vastgestelde specifieke kenmerken, behalve in geval van vermelding van een motorprobleem op de factuur en/of bestelbon. ..
Voordat de kooporder en/of factuur wordt ondertekend, bekijken de verkoper en de koper samen de kilometerhistorie en andere informatie in het CAR-PASS-document dat in zijn reclame is opgenomen of in zijn showroom wordt tentoongesteld. Bij de levering van het voertuig overhandigt de verkoper aan de koper het CAR-PASS-document afgegeven door het technische keuringsstation, behalve eventueel in het kader van de verkoop van een voertuig met een motorprobleem (verkoop voor onderdelen).
5.3 Het defect wordt geacht niet te bestaan en het motorprobleem vermeld op het document waarvan de koper op de hoogte was of kon zijn op het moment van het sluiten van de overeenkomst, wordt derhalve als aanvaard beschouwd indien de koper specifiek op de hoogte is gesteld van dit defect en deze uitdrukkelijk en afzonderlijk heeft aanvaard.
5.4 Tussen partijen wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat, behoudens schriftelijke bepaling op de voorzijde van de bestelbon en/of factuur die een langere geldigheidsduur van de wettelijke garantie aan de koper toekent, de tussenkomst van de verkoper onder de garantie zal plaatsvinden. beperkt tot twaalf maanden na levering.
Voor elk defect dat aan het licht komt tijdens de toepassingsperiode van de wettelijke garantie, wordt de reparatie of vervanging van het voertuig gedekt door de volgende garantie:
de koper heeft het recht om van de verkoper de reparatie of vervanging van het voertuig te eisen, in beide gevallen kosteloos, tenzij de gekozen oplossing technisch onmogelijk blijkt of onevenredige kosten met zich meebrengt in vergelijking met alle omstandigheden, en in het bijzonder de waarde van de auto. voertuig als het niet door het gebrek was getroffen, de omvang van het gebrek en de mogelijkheid om zonder grote overlast voor de consument voor de andere oplossing te kiezen. Bij een duidelijke vermelding van “motorprobleem” of “verkocht voor onderdelen” op de door partijen ondertekende bestelbon en/of factuur, wordt de reparatie standaard als technisch onmogelijk beschouwd. Vanaf dat moment ondertekent de klant een vrijwaring jegens de verkoper met betrekking tot de mogelijkheid om de garantie aan te vragen; het motorprobleem maakt het niet mogelijk om de algemene staat van de woning te controleren, aangezien het voertuig niet kan worden gestart. Er kan door de verkoper om een vrijgavedocument worden gevraagd om het begrip van de koper van de onmogelijkheid van garantie op welke manier dan ook te bevestigen.
In elk ander geval kan de koper een evenredige prijsverlaging of annulering van de verkoop vragen:
heeft. indien hij geen reparatie of vervanging van het voertuig kan verkrijgen, of
B. indien de ernst van het gebrek dit rechtvaardigt, of
C. indien de verkoper er niet in slaagt de reparatie of vervanging binnen een redelijke termijn of zonder tijd uit te voeren
groot ongemak voor de koper.
D. Als de verkoper heeft verklaard, of uit de omstandigheden duidelijk blijkt, dat hij de reparatie niet zal uitvoeren
of de vervanging van het voertuig met de bedoeling om het binnen een redelijke termijn of zonder tijdslimiet in overeenstemming te brengen
groot ongemak voor de koper, of
e. Als het gebrek aan overeenstemming zich voordoet ondanks de poging van de verkoper om overeenstemming te bereiken.
De koper kan echter geen ontbinding van de verkoop eisen als het gebrek gering is. In alle gevallen wordt elke terugbetaling aan de koper verminderd om rekening te houden met het gebruik van het voertuig sinds de levering. In geval van een handelaarsverkoop, exportverkoop of verkoop voor professioneel gebruik bestaat de hierboven beschreven garantie niet.
5.5 Elke reparatie of vervanging moet kosteloos, binnen een redelijke termijn en zonder aanleiding worden uitgevoerd
een groot ongemak voor de koper.
5.6 Werkzaamheden onder wettelijke garantie dienen te worden uitgevoerd in de werkplaats van verkoper of in een door verkoper goedgekeurde werkplaats. Met voorafgaande schriftelijke toestemming van de verkoper kan de koper de reparatie in een andere werkplaats laten uitvoeren.
5.7 De koper behoudt het voordeel van de wettelijke garantie indien hij het motorrijtuig laat onderhouden of repareren buiten het door de autofabrikant erkende netwerk van reparateurs, volgens de instructies van deze autofabrikant.
5.8 De garantie dekt geen onderhoud, aanpassingen, naspannen en andere aanpassingen die nodig zijn voor normaal gebruik van het voertuig. De wettelijke garantie dekt geen normale slijtage van het voertuig. Er kan geen beroep op worden gedaan door de koper wanneer het gebrek te wijten is aan abnormaal gebruik van het voertuig, nalatigheid of gebrek aan onderhoud of slecht onderhoud door de koper, noch wanneer het voertuig is omgebouwd of gebruikt, tenzij dit uitdrukkelijk door de koper is aangegeven bij de aankoop. bestelling, geaccepteerd door de verkoper, in wedstrijden of rally's of als voertuig bedoeld voor taxiservice of voor de bezorging van exprespost of pakketten. De wettelijke garantie veronderstelt correct gebruik en naleving van de gebruikershandleiding van de fabrikant.
5.9 De koper die een beroep wil doen op de wettelijke garantie, moet de verkoper hiervan op de hoogte stellen binnen een termijn van 2 maanden vanaf het moment dat hij de gebreken opmerkt. Het wordt echter aanbevolen dat hij deze waarschuwing zo snel mogelijk geeft.
5.10 De koper verplicht zich al het nodige te doen om verergering van de schade te voorkomen, door indien nodig het voertuig niet te gebruiken. Bij gebreke hiervan zal met deze verslechtering rekening worden gehouden bij het bepalen van de mate van tussenkomst van de verkoper.
5.11 De aansprakelijkheid van verkoper voor schade veroorzaakt door een gebrek aan het verkochte voertuig wordt beheerst door het gemene recht.
5.12 Na het verstrijken van de wettelijke garantie van de artikelen 1649bis en volgende van het Burgerlijk Wetboek geniet de koper nog steeds bescherming door de garantie tegen verborgen gebreken van art. 1641 en volgende van het Burgerlijk Wetboek. De verkoper kan zich niet vrijwaren van verborgen gebreken.
5.13 Onderhoud aan alle voertuigen dient elke 10.000 km te worden uitgevoerd, of bij gebreke daarvan minimaal één keer per jaar.
5.14 Verkoper heeft geen verplichting tot reparatie of het kosteloos ter beschikking stellen van een vervangend voertuig jegens de klant tijdens de reparatie of het onderhoud van het voertuig. Er kan dan ook geen sprake zijn van technische werkloosheid, aangezien de werkplaats er alles aan doet om de interventietijden te verkorten.
6. Wanneer er een commerciële garantie van de verkoper en/of fabrikant van toepassing is, wordt dit op het bestelformulier aangegeven. Indien een commerciële garantie van de verkoper van toepassing is, wordt tussen de partijen uitdrukkelijk overeengekomen dat de dekking van de werkzaamheden onder deze commerciële garantie beperkt is tot de duur en elementen die door de partijen zijn gedefinieerd. De hierboven uiteengezette wettelijke rechten van de koper worden niet beïnvloed door enige commerciële garantie. Eventuele commerciële garantievoorwaarden die bij de bestelbon zijn gevoegd, maken integraal deel uit van het contract. De commerciële garantie van de verkoper wordt uitsluitend ten behoeve van de koper afgesloten en is niet overdraagbaar.
7. Voor de door de koper te betalen reparaties dient een gedetailleerde prijsopgave aan de koper te worden verstrekt. Indien de opmaak van deze schatting belastbaar is, wordt de prijs ervan aan de koper terugbetaald indien deze het voertuig door de verkoper laat herstellen. De offerte bevat in ieder geval de volgende gegevens: de datum, de geldigheidsduur, de kilometerstand op de teller, de omschrijving en duur van de uit te voeren werkzaamheden, de kosten van arbeidsloon en onderdelen. De factuur bevat dezelfde gegevens als de offerte, met uitzondering van de geldigheidsduur. Deze reparaties zijn gegarandeerd voor minimaal de resterende voertuiggarantieperiode. Deze garantie dekt zowel de uitgevoerde werkzaamheden als de vervangen onderdelen, tenzij deze door de koper worden geleverd.
8. De onderdelen die voor de interventie aan het voertuig worden gebruikt, kunnen nieuw of gebruikt, origineel of een compatibel generiek onderdeel zijn, afhankelijk van beschikbaarheid, prijs en advies van de reparateur. De koper heeft echter de mogelijkheid om tegen betaling op zijn kosten nieuwe originele onderdelen aan te vragen.
9. De eigendomsoverdracht vindt plaats bij volledige betaling van de prijs. Het risico van verlies of beschadiging van het voertuig is voor rekening van de koper zodra deze of de door hem aangewezen persoon, die niet de vervoerder is, het voertuig fysiek in ontvangst neemt. Wanneer de overeenkomst voorziet in verzending van het motorrijtuig, gaat het risico van verlies of beschadiging van het motorrijtuig over op de koper op het moment van aflevering aan de vervoerder die door de koper met het transport is belast en op voorwaarde dat de keuze van deze vervoerder werd niet door het bedrijf aangeboden.
10. De overeengekomen verkoopprijs kan niet worden herzien. De verkoper kan geen aanbetaling eisen die groter is dan 15 % van de verkoopprijs van het voertuig. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, moet de koper de totale prijs of het saldo vóór de leveringstermijn hebben betaald om het voertuig in bezit te kunnen nemen. De verkoper kan deze, indien nodig, inhouden tot de volledige betaling van de prijs. Betaling van de prijs gebeurt doorgaans per bankoverschrijving. Bij aanvaarding door de verkoper kan de contante betaling in geen geval hoger zijn dan € 3.000. Wanneer de koper op de vervaldag niet heeft betaald, stuurt de verkoper hem per aangetekende brief een ingebrekestelling. Indien de betaling niet heeft plaatsgevonden na het verstrijken van een termijn van 14 kalenderdagen (die ingaat op de derde werkdag volgend op de verzending van deze ingebrekestelling), kan de verkoper de verkoop ontbinden per aangetekende brief gericht aan de koper. Elk bedrag dat op het einde van deze termijn niet is betaald, brengt vanaf deze termijn een rente op volgens het tarief bepaald in artikel XIX.4 van het Wetboek van Economisch Recht. Wanneer het onbetaalde bedrag groter is dan € 500,-, is de koper tevens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan € 65,-, vermeerderd met 5 % van het deel groter dan € 500,- van het verschuldigde bedrag, met een maximum van € 2.000,-. 10. Wanneer de bestelbon en/of factuur melding maakt van de recuperatie van een voertuig dat eigendom is van de koper, is deze recuperatie afhankelijk van de levering van het voertuig dat het voorwerp uitmaakt van deze verkoop, alsook van het bewijs dat de koper eigenaar is van het in beslag te nemen voertuig, en dat hij er vrijelijk over kan beschikken, aangezien alle verplichtingen met betrekking tot de eventuele financiering zijn nagekomen en er geen beslag op het voertuig is gelegd.
De waarde van het terug te nemen voertuig, overeengekomen bij de bestelling van het voertuig dat onder dit contract valt, is definitief op voorwaarde dat de staat ervan op het moment van levering door de koper consistent is met de beschrijving op het bestelformulier en/of. of factuur of in een daaraan gehecht document dat er een integrerend deel van uitmaakt.
De waardevermindering van het terug te nemen voertuig als gevolg van een vertraging in de levering van het aan de koper verkochte voertuig is echter de verantwoordelijkheid van de verkoper.
11. In geval van een geschil verbinden verkoper en koper zich ertoe alles in het werk te stellen om tot een minnelijke schikking te komen. Bij ontstentenis van een minnelijke schikking wordt dit verkoop- en garantiecontract beheerst door het Belgisch recht en is enkel de rechtbank van Bergen bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen waartoe de interpretatie of uitvoering ervan aanleiding zou kunnen geven.
12. De verkoper is verantwoordelijk voor de verwerking van de door zijn klanten en prospects meegedeelde persoonsgegevens (naam, voornaam, geslacht, postadres, e-mail, vaste of mobiele telefoon) met het oog op het communiceren van aanbiedingen, het uitvoeren van overeenkomsten en haar marketingactiviteiten. Zij bewaart deze gegevens 7 jaar. Haar klanten en prospects hebben recht op toegang tot en correctie van hun gegevens. Voor aanvullende informatie kunt u het 'Gegevensvertrouwelijkheidsbeleid' raadplegen, dat beschikbaar is op de website of op verzoek op een duurzame drager.
13. Eventuele vragen of klachten over dit contract kunnen worden gericht aan:
Kabakcicar (klantenafdeling) rue du grand cours 4
7033 CUESMES
065 84 83 15
info@kabakcicar.be
Het verkochte voertuig is onderworpen aan een diepgaand onderzoek, waarbij 113 punten zijn bestreken, die zijn opgenomen in de voertuigbeschrijving op de voorzijde en die integraal deel uitmaken van het contract.
De verkoper verbindt zich ertoe dit voertuig te leveren in een staat die overeenkomt met deze beschrijving.